26 באוקטובר 2009

חייבים לכם כסף?

אין מקטינים את הסיכויים שיהיו חייבים לכם כסף?
כעצמאים, קורה לא פעם שלוקח הרבה זמן עד שמצליחים להגיע ללקוחות פוטנציאלים. קשה לא פחות להפוך אותם ללקוחות; ולא נשכח שגם צריך לבצע את העבודה או לרכוש ולספק את הסחורה....אם לא די בכך, לפעמים גם לא משלמים לנו....זה מרגיז, מעצבן, סוחט את האנרגיות שנשארו לנו ולפעמים גם גוזל עוד כסף (שכמובן לא נכלל בחישובי העלות שלנו). אם תעלו את הבעיה הזו לאחד הפורומים, רוב הסיכויים שיענו לכם: "אתם צודקים, קחו עורך דין". התוקפניים יותר יגידו מיד: "תתבעו אותו". אואווו, רעיון גדול. איך לא חשבתי על זה קודם....בטח שחשבתי, רק שעורך דין (שכבודו על כסאו מונח) גובה הרבה כסף, והסכום שהוא גובה בדרך כלל עולה על הרווח הצנוע שהיינו אמורים להרוויח מהעסקה. בבית משפט לא בטוח שנזכה (לא תמיד הצדק יוצא לאור וה"לא משלמים הכרוניים" אלופים בלעמוד מול שופטים ולעורר את רחמיהם. לפעמים השופטים אוכלים גם את זה..."). לפעמים השופט אומר שהנתבע אכן אשם והוא אכן צריך לשלם, אבל כדי שהוא לא יהיה ממש פגוש, הוא לא צריך לשלם לנו את הוצאות המשפט והתשלום לעורך הדין..... כלומר גם ניצחנו במשפט וגם הפסדנו כסף. בקיצור – זה רעיון לא רע, כשמדובר בהרבה כסף ויש לכם הרבה זמן ועצבים של ברזל.
כדי למנוע מצב שלא משלמים לכם, נסו לגבות תשלום מראש. טוב, אני רואה את החיוך המריר שלכם עד כאן. גם אני חשבתי ככה. אבל אם תחשבו רגע נוסף תראו שאתם משלמים על הרבה מוצרים/שרותים מראש! כשמדובר בכרטיס אשראי – קל מאד לגבות מראש.

הבעיה הגדולה ביותר (שאני נתקלתי בה) היא של סדנאות/קורסים, שלא כל הנרשמים מגיעים. הנרשמים אפילו לא בורחים, והם מתכוונים להגיע לקורס הבא, רק שאולי לא היה כדאי לפתוח את הקורס עם הרשמה דלה כזו. לפני כמה חודשים, נרשמתי (בלי לשלם מראש) לקורס. היו אמורים להגיע 8 אנשים (אני יודעת כי היו מסודרים 8 תגי שם על השולחן, ו-8 תיקים חדשים). הגיעו רק 5. לנו זה היה נפלא ללמוד בקורס מלא עם מעט אנשים, אבל אני לא בטוחה שבעלת העסק היתה פותחת את הקורס לו היתה יודעת מראש שרק 5 יגיעו.לכן כדאי במקרה כזה לדרוש לפחות חלק מהתשלום מראש במזומן (אם האדם מוכן לבוא ולשלם במקום); או בשיק (ואין בעיה לא להפקיד אותו עד שישלמו בדרך אחרת); או בעזרת כרטיס אשראי. יש היום המון חברות שמציעות סליקה זולה, עם עמלה בסיסית נמוכה מאד ועלות נמוכה חד פעמית של פתיחת מסוף. נכון שהם לא סולקים את כל כרטיסי האשראי, אבל הם פותרים חלק גדול מהבעיה.
אם אתם עובדים מול מוסד ציבורי או חברה גדולה ואין מה לדבר על תשלום מראש, אפשר לסכם שיתנו לכם שיק בסוף הפעילות או "במעמד מתן הסחורה". השיק יכול להיות "שוטף+30" או "שוטף+60", אבל העיקר שיהיה שיק. כי שיק שחזר – אפשר להעביר ישירות להוצאה לפועל (ללא תיווך של בתי משפט ועורכי דין) וכאן יש הרבה פחות מקום לתרוצים!
אם גם זה לא עובד ואתם חייבים לשלוח חשבונית ורק אז לקבל את התשלום, חשוב מאד לעבוד לפי השלבים הבאים:

  • שלחו הצעת מחיר ממוספרת (יש בכספית וברוב התוכנות להנהלת חשבונות).
  • סכמו את הסכום ואת מועד התשלום.שלחו הזמנת עבודה ממוספרת (גם אותה יש ברוב התוכנות להנהלת חשבונות).
  • בררו עם מי שהזמין את העבודה מי אמור לחתום על השיק. במוסדות גדולים זה בדרך כלל לא מי שמזמין את העבודה/סחורה. בקשו את השם שלו והטלפון הישיר שלו.
  • אל תמשיכו עד שתקבלו את הזמנת העבודה חתומה על ידו.
  • אל תתעצלו! התקשרו לחותם וודאו שהוא זה שיחתום על השיק. הטלפון הזה יכול לחסוך לכם הרבה זמן ועצבים בהמשך. אם לא הגעתם לאדם הנכון, אפשר לכווצ'ץ' את הזמנת העבודה החתומה והיפה שקיבלתם ולתייק אותה בפח!
  • אם יש לכם הזמנת עבודה חתומה על ידי מי שאמור לשלם לכם, אתם יכולים לעבוד/לשלוח את הסחורה.

בפוסט הבא נלמד מה עושים אם הכל לא עזר ובכל זאת לא שילמו לכם...

אשמח לשמוע את החוויות שלכם, אסנת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה