15 בדצמבר 2009

עושים עסקים עם לקוחות

ביום שאדם מהישוב פותח עסק וחושב לשתף בו את בני ביתו ו/או את חבריו הטובים, עוד לפני שהתחיל להרוויח כסף או לדאוג לכל הקשור (בנושא המרגש) הנהלת חשבונות, מופיעות מיד נשמות טובות ומציעות/דורשות/מאיימות שלא יעז לעשות את זה וש"לא עושים עסקים עם משפחה וגם לא עם חברים". נכון! גם אני חושבת שזו הצעה טובה (למרות שאפשר להציע אותה בצורה קצת יותר ידידותית לסביבה).

אבל מה עם לקוחות? אם לקוח שלכם מספק מוצר/שרות שאתם צריכים – למה לא להעזר בשרותיו? נראה לי שבעלי עסקים שכחו את האפשרות הזו, שהפחד מ"לעשות עסקים עם משפחה וחברים" עבר גם ללקוחות. לדעתי ומנסיוני, זהו רעיון נהדר שעוזר מאד לכולם:

· כל יועצי השיווק אומרים שהכי חשוב זה לשמר לקוחות: "התקשרו ללקוחות שלכם גם "סתם" כדי להתעניין בהם". הרי מה שהלקוח שלך רוצה זה להרוויח כסף. אתם לא שואלים אותם "איך העסק?" אלא תורמים לעסק שלו. כך הרווחתם שתי ציפורים במכה אחת: גם התענינתם בלקוח שלכם וגם קיבלתם מוצר/שרות שאתם צריכים.
· כעת ללקוח שלכם יש ממש אינטרס להמשיך להשתמש בשרותים/מוצר שלכם. כי הוא יודע שאתם גם משלמים לו.
· אם זה לקוח, שהלקוחות שלו יכולים להתעניין גם במוצר/שרות שלך, יש סיכוי גדול יותר שהוא יעזור לכם. למרות שהוא כמובן לא חייב...
· כשיש קשרים לא צריך פרוטקציה – יש סיכוי גדול יותר שתקבלו שרות טוב יותר מ"סתם" לקוח, שהרי הוא כבר מכיר אתכם.

הדרך הקלה ביותר לעשות את זה היא דרך רכישה של מוצר/שרות של הלקוח שלכם. אבל יכולות להיות עוד דרכים של שיתופי פעולה. אם יש לכם קהל לקוחות דומה, אפשר:

להציע הטבות הדדיות. לדוגמה: בבית קפה שמים קופונים למעדניה הסמוכה ובמעדניה יש קופונים לבית הקפה.
אנחנו מבקשים מלקוחות שלנו, שמעבירים סדנאות שקשורות לעסקים, להרצות במפגשי לקוחות שאנחנו מארגנים. הלקוח שלנו זוכה לחשיפה, ומשתתפי המפגש לומדים עוד משהוא מעבר לניהול חשבונות.

מה שאנחנו מקפידים מאד לעשות בכספית, הוא לא לתת את רשימת התפוצה של הלקוחות שלנו לגורמים חיצוניים – גם אם הם לקוחות שלנו. כדי לא להטריד את הלקוחות שלנו במייל/בטלפון.
אז בפעם הבאה שאתם רוצים שרות/מוצר שיש ללקוחות שלכם – חשבו עליהם לפני שאתם חושבים על ספק חיצוני.

בהצלחה,
אסנת

תגובה 1:

  1. אסנת,
    נניח שאקנה מוצר מלקוח שאני מקדמת את האתר שלו. המוצר יסתבר כלא מוצלח. אני אתלונן אצלו, הוא יגיד שעשה לי הנחה ואפילו הפסיד עליי. אני ארגיש שנדפקתי ואתן לו שירות פחות טוב בקידום האתר. הוא יעזוב, אני ארוש את הכסף חזרה על המוצר ו...בלאגן.
    אני חושבת שעדיף לא לערבב שמחה בשמחה. לרכוש מלקוח רק אם אתה בטוח אובייקטיבית שהמוצר שלו הוא הטוב ביותר עבורך. להמנע מהנחות הדדיות, טובות הדדיות, בארטרים וכד'.
    עד כמה שאני מבינה את היתרונות שציינת, אני מעדיפה לוותר עליהם ולהיות שקטה יותר.
    אגב, החודש חידשתי את הרישיון לכספית ולמרות שדיברתי איתך באותו יום בטלפון, אפילו לא סיפרתי לך...
    לא מערבבת עסקאות.

    השבמחק